شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

(جهان سلامت)

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

مفیدترین مواد غذایی برای افراد بالای 50 سال

بهترین کار برای پیشگیری از مشکلاتی که با افزایش سن بروز می کنند داشتن تغذیه مناسب و گنجاندن یک برنامه غذایی مفید می باشد.

مواد غذایی مفید برای افرا بالای 50 سال کدامند؟
کلسیم ، ‌ویتامین D

تمام افراد از سن 50 سالگی به بعد به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن در بدن شان باید بیش از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و انواع ریزمغذی های مورد نیاز بدنشان مطلع باشند.
در این میان مصرف برخی از املاح و مواد مغذی برای این گروه سنی بیشتر توصیه می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

مواد غذایی

مواد غذایی حاوی ویتامینD

در سال های اخیر مطالعات گسترده ای برای بررسی اهمیت مصرف این ویتامین به ویژه برای افراد مسن انجام شده اما همچنان اکثریت زنان به میزان کافی از آن مصرف نمی کنند. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد افراد بزرگسالی که سطح ویتامین D خونشان در پایین ترین میزان است، دو برابر بیشتر از سایر مردم در معرض مرگ ومیر زودرس به هر دلیلی هستند. همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه ها و پیشگیری از آسیب دیدگی ها نقش دارد.

لبنیات

لبنیات و نقش فوق العاده آن ها در جلوگیری از پوکی استخوان
کلسیم

پس از سن 50 سالگی تراکم استخوان های بدن با سرعت بیشتری کاهش می یابد به گونه ای که از هر سه زن یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می کند. بررسی ها نشان می دهد پس از یائسگی زنان سه تا پنج درصد تراکم استخوانشان را سالانه از دست می دهند. کلسیم برای انقباض ماهیچه ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت پوست، کاهش کلسترول بد خون، مبارزه با بیماری های لثه و کنترل وزن بدن کمک می کند.

اسید های چرب امگا 3 و فواید آن ها
اسیدهای چرب امگا-3

این اسیدها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود قدرت بینایی و سلامت مو و پوست، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه ای، کاهش بیماری های قلبی، افسردگی و التهاب ها تاثیر مفید دارند.

منیزیم
مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی موثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه ها و سیستم عصبی کمک می کند و موجب می شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می شود. علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش موثر دارد.

فیبر
موادغذایی حاوی فیبر خوراکی به ثابت نگه داشتن قندخون و کاهش واکنش انسولین و همچنین کاهش میزان هضم و جذب موادغذایی کمک می کند و در نتیجه باعث می شود احساس گرسنگی به تاخیر بیافتد. به گفته پزشکان مصرف رژیم غذایی حاصل فیبر کافی، روشی مناسب برای کنترل وزن به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می شود.


حداقل مواد غذایی که به طور روزانه در برنامه غذایی سالمند باید گنجانده شود:

نام گروههای غذایی

مقدار مصرفی در روز

شیر و فرآورده های آن

دو لیوان شیر یا ماست (می توان به جای یک لیوان ماست از 45 تا 60 گرم یا یک قوطی کبریت پنیر و یا یک لیوان کشک پاستوریزه استفاده کرد)

گوشت و حبوبات و مغزها

60 گرم گوشت بدون چربی پخته (می توان به صورت متنوع به جای گوشت از یک لیوان حبوبات پخته، یا 2 عدد تخم مرغ متوسط و یا نصف لیوان مغز گردو یا فندق یا بادام و غیره نیز استفاده کرد)

میوه ها

200 گرم یا به اندازه حجم یک لیوان معمولی از میوه فصل (بهتر است روزانه از انواع مرکبات استفاده گردد)

سبزیها

200 گرم از انواع سبزی های برگی شکل و غده ای (می توان از یک لیوان سبزیجات برگی خام یا نصف لیوان سبزیهای پخته مانند اسفناج، کاهو، کرفسها، کلم و سایر سبزیها) و یک عدد متوسط از سبزیجات غده ای مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای به صورت متنوع روزانه استفاده کرد.

نان و غلات

4 کف دست نان یا یک کفگیر ماکارونی یا برنج یا یک ملاقه بلغور گندم یا جو

مایعات

8-5 لیوان
همچنبن بخوانید:

هرآنچه لازم است از ضد آفتاب بدانیم+ 6 باور غلط درباره ضد آفتاب
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟
آشنایی با خواص گیاه “چوچاق”

توصیه های غذایی برای سالمندان:
1 ـ رژیم غذایی سالمندان باید حـــاوی موادغذایی غنی از ویتامین ها و املاح و به ویژه کلسیم باشد.
2 ـ با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل گندم و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو و زردآلو اهمیت دارد.
3 ـ در سالمندانی که جویدن غذا برای آنها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشتهای نرم، سوپها، آشهایی که حبوبات زیاد ندارند و آب میوه توصیه می شود.
4 ـ برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشارخون باشند در این گونه مواد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاه وزن پیشنهاد می شود.
5 ـ به مسئله تداخل داروها با غذا توجه شود.
6 ـ برای جلوگیری از مشکلات عاطفی ـ احساسی سالمندان بهتر است به عادت غذایی آنها احترام گذراده شود و هر گونه تغییری با ملایمت و ایجاد روابط دوستانه بوجود آید.
7 ـ توجه شود که نحوه سر و غذا برای سالمندان جالب و مورد پسند باشد. غذا به صورت رنگی و جذاب چیده شود و از دوستان و آشنایان آنها برای غذا خوردن در کنار یکدیگر دعوت شود.
8 ـ تعداد وعده های غذا باید زیاد (حداقل روزی 5 وعده) و مقدار غذا در هر وعده کم باشد.
9 ـ چای و قهوه غلیظ نباید مصرف شود و استفاده از آنها نیز باید پس از ساعت 6 بعدازظهر محدود شود. پس از صرف شام و شبها نباید از چای و قهوه استفاده شود زیرا موجب بیداری فرد خواهد شد. البته در صورت کم خوابی، خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب توصیه می شود.
10 ـ قد، وزن ، محدودیتهای رژیم، تمایلات فردی و موجود بودن غذا در محل باید در نظر باشد. برای هرفرد، یک رژیم غذایی صبحانه ، نهار و شام توصیه می شود.
11 ـ از مصرف الکل و کشیدن سیگار باید اجتناب کرد.
12 ـ مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود.
13 ـ از مصرف ادویه، غذاهای چرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزیهای نفاخ مثل کلم و گل کلم باید پرهیز نمود.
14 ـ در تجویز رژیمهای غذایی باید موجود بودن موادغذایی در محل مورد توجه قرار گیرد و در صورت موجود نبودن موادغذایی مورد نیاز از جانشین های آن استفاده شود.

منبع :salamatbash

همه چیز در مورد آستیگمات چشم

آستیگماتیسم یا آستیگمات چشم چیست؟
آستیگماتیسم یک خطای انکساری دید است که به دلیل بیضی شدن قرنیه از حالت کروی یا شکل و انحنای نامنظم لنزی که در پشت عنبیه قرار دارد، ایجاد می‌شود. حالت بیضوی قرنیه باعث می‌شود به جای یک کانون نقطه‌ای دارای دو کانون خطی باشد. در نتیجه انکسار تصاویر در قسمت‌های مختلف قرنیه و متمرکز نشدن بر روی قرنیه، تصاویر دور و نزدیک تار می‌شوند. آستیگماتیسم ممکن است در هر چشم درجات مختلفی داشته باشد و معمولاً با نزدیک بینی یا دوربینی همراه است. در آستیگماتیسم خفیف، معمولاً تاری دید کم است و مسئله‌ای به وجود نمی‌آورد، اما در آستیگماتیسم شدید اجسام در هر فاصله‌ای تار دیده می‌شوند.

انواع آستیگماتیسم

آستیگماتیسم نزدیک بین
در آستیگماتیسم نزدیک بینی یک یا هر دو محور‌های چشم نزدیک بین هستند. یعنی شعاع‌های نور به‌جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند، در جلوی شبکیه به هم می‌رسند و اشیای دور تار دیده می‌شوند. (محور خطی است که یک دایره یا منحنی‌ کره را به دو بخش تقسیم می‌کند. برای مثال، در صفحه‌ی یک ساعت، خطی که عدد ۶ را به ۱۲ وصل می‌کند، محور است.)

آستیگماتیسم دوربین
در این نوع آستیگمات چشم، یک یا هر دو محور‌های اصلی چشم دوربین هستند.

آستیگماتیسم ترکیبی
در این نوع آستیگمات چشم، یک محور اصلی نزدیک بین و دیگری دوربین است.

همچنین می‌توان آستیگماتیسم را به دودسته غیرمنظم و منظم نیز طبقه‌بندی کرد.
آستیگمات چشم منظم: محور‌های چشم با زاویه حدود ۹۰ درجه و عمود بر هم هستند.
آستیگمات چشم نامنظم: محور‌های چشم عمود بر هم نیستند.
بیشتر آستیگمات‌های قرنیه چشم از نوع منظم هستند.

تست آستیگمات چشم
در اینجا تصویری را قرار داده ایم که برای تست آستیگماتیسم مناسب است.
برای انجام تست در فاصله یک متری از تصویر قرار بگیرید، با دست یکی از چشم‌ها را پوشانده و با چشم دیگر به تصویر نگاه کنید. این کار را برای چشم دیگر نیز امتحان کنید. اگر بعضی خطوط را تیره و برخی را روشن می‌بینید احتمالا مبتلا به آستیگماتیسم هستید.

علت آستیگماتیسم

علت آستیگماتیسم ناشناخته است، اما شایع‌ترین عواملی که مسبب آن است را در زیر مشخص کرده‌ایم.

ارثی و مادرزادی بوده و اغلب همراه با نزدیک بینی و دوربینی است
فشار بیش از حد پلک‌ها و عضلات چشمی بر قرنیه
ضربات و صدمات وارده بر چشم و قرنیه
عمل جراحی چشم
قوز قرنیه
کار کردن زیاد با وسایلی مثل رایانه و حتی نوشتن

علائم آستیگماتیسم

سردرد
خستگی
ریزش اشک
تاری نوسان دید


درمان آستیگماتیسم

هدف از درمان آستیگمات چشم یکنواختی انحنای قرنیه و واضح شدن دید است.
راه‌های درمان شامل:

عدسی‌های تصحیح کننده به صورت عینک و لنز مخصوص: این عدسی‌ها اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می‌کند.
جراحی: در روش جراحی نیز با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح و درمان می‌شود. از جمله روش‌های جراحی، عمل لازک، لیزیک، فمتولیزیک، PRK ‏‏ است.


راه‌هایی برای تقویت چشم و دیدی بهتر
مصرف ویتامین‌ها، مواد مغذی و تمرینات ورزشی می‌توانند روش‌های مفیدی برای تقویت چشم باشند. یکی از ویتامین‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود ویتامین A است. از منابع طبیعی آن سبزی‌هایی مانند اسفناج، هویج و کدو زمستانی است. قرار دادن این مواد در رژیم غذایی می‌تواند کمک بسزایی به تامین نیاز به ویتامین A بدن داشته باشند. استفاده فراوان از وعده‌های سبزیجات حاوی این ویتامین، در درمان آستیگماتیسم نیز موثر است.

همچنبن بخوانید:

هرآنچه لازم است از ضد آفتاب بدانیم+ 6 باور غلط درباره ضد آفتاب
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟
بیماری هایی که خود را با خارش بدن نشان می دهند کدامند؟

شماره آستیگماتیسم معمولاً ثابت می‌ماند و تغییر درجه آن محور آن ممکن است در طول زندگی به آهستگی تغییر کند. بر این اساس، معاینات مکرر و منظم به شما کمک می‌کند در همه حال از یک بینایی کامل و دقیق برخوردار باشید. انجام معاینات منظم چشم، راه مناسبی برای شناسایی تغییرات حدت بینایی است تا در صورت لزوم عینک یا لنز تماسی برای شما تجویز شود یا شماره آن‌ها تصحیح شود.
حدود ۸۰ درصد مردم درجاتی از آستیگماتیسم را دارند گرچه بسیاری از آن‌ها به اصلاح و درمان نیاز پیدا نمی‌کنند.
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که درجه شیوع آستیگماتیسم با افزایش سن، رابطه مستقیم دارد.
آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی‌شود.
یک فرد بزرگسال سالم باید تا ۵۰ سالگی هر سه تا پنج سال یک بار معاینه چشم انجام دهد. پس از ۵۰ سالگی فواصل معاینات کمتر کنید. اگر دچار مشکلات انکساری مانند آستیگماتیسم هستید، هر دو سال یک بار به هر تعدادی که چشم پزشکتان توصیه می‌کند، به او مراجعه کنید.
آستیگمات چشم در کودکان باعث تنبلی چشم کودکان می‌شود.

منبع:doctorsalam98

همه چیز درباره بیماری ام. اس

ام.اس یک بیماری اتوایمیون است بدین معنا که سیستم ایمنی بدن به بافت های خودش حمله می کند. چنین فرایندی میلین را از بین می برد، غشاء چربی که فیبرهای عصبی مغز و نخاع را پوشانده و از آنها محافظت می کند.

میلین را می توان به عایق روی سیم های الکتریکی تشبیه کرد. زمانیکه میلین آسیب می بیند، پیغام صادره در طول آن عصب متوقف شده و یا به کندی منتقل می شود.

پزشکان و محققین نمی دانند که چرا ام.اس برخی افراد را مبتلا می سازد و در بقیه افراد ایجاد نمی گردد. ترکیبی از عوامل از ژنتیک گرفته تا عفونت های دوران کودکی در این امر نقش دارند.

عوامل خطر

فاکتورهای زیر ریسک ابتلا به ام.اس را افزایش می دهند:

سن – اگرچه ام.اس در هر سنی اتفاق می افتد ولیکن به طور معمول در افراد سنین 20تا40 سال شایع می باشد.

جنسیت- احتمال ابتلا به ام.اس در زنان دوبرابر مردان است.

وراثت- ریسک ام.اس در افراد دارای سابقه خانوداگی این بیماری بیشتر است. به عنوان مثال چنانچه یکی از والدین یا خواهر و برادرهای شما مبتلا به ام.اس باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در شما 1تا 3 درصد است در حایلکه در جمعیت کلی این میزان 0/1 درصد است. تجربه در دوقلوهای همسان نشان داده است که توارث تنها فاکتور دخیل در ابتلا به ام.اس نمی باشد. چنانچه ابتلا به ام.اس به تنهایی توسط ژنتیک تعیین می شد دوقلوهای همسان ریسک مشابهی داشتند ولیکن این چیزی نیست که در عمل اتفاق می افتد. در حقیقت چنانچه یکی از دوقلوها مبتلا به این بیماری باشد، احتمال ابتلا در قل دیگر تنها 30 % می باشد.

عفونت- گونه هایی از ویروس ها با ام.اس در ارتباط هستند. درحال حاضر بیشترین تمرکز بر ارتباط بین ام.اس با ویروس Epstein-Barrمی باشد، ویروسی که باعث منونوکلئوز(افزایش منوسیت ها در خون) عفونی می شود. اینکه چگونه ویروس Epstein-Barrباعث افزایش احتمال ابتلا به ام.اس می شود، تحت بررسی است .

نژاد- سفیدپوستان به ویژه خانواده هایی با نژاد اروپای شمالی، در بیشترین ریسک ابتلا به ام.اس قرار دارند. آسیایی ها ، آفریقایی ها و آمریکایی های بومی کمترین ریسک را دارا هستند .

عوامل جغرافیایی- ام.اس در کشورهایی با آب و هوای معتدل معمول تر است که شامل اروپا ، جنوب کانادا ،شمال ایالات متحده ، نیوزیلند و جنوب استرالیا می شود. به نظر می رسد که ریسک این بیماری با عرض جغرافیایی افزایش می یابد . کودکی که از یک منطقه پرخطر به یک منطقه کم خطر نقل مکان کرده است، ویا برعکس ، میزان ریسک ابتلا به بیماری متناسب با منطقه جدید سکونت وی خواهد بود. ولیکن چنانچه این انتقال بعد از سن بلوغ باشد، میزان ریسک ابتلا مشابه با محل سکونت اول او خواهد بود.

سایر بیماری ها- افراد در صورت ابتلا به یکی از بیماری های اتوایمیون زیر ، ریسک افزایش یافته برای ابتلا به ام.اس خواهند داشت:

  • بیماری تیروئید
  • دیابت نوع 1
  • بیماری روده تحریک پذیر

عوارض

در برخی موارد بیماران مبتلا به ام.اس به عوارض زیر مبتلا می شوند :

  • اسپاسم و سفتی عضلات
  • بی حسی و فلج ، به طور معمول در پاها
  • اختلال در دفع مدفوع یا ادرار و نیز اختلال در عملکرد جنسی
  • تغییرات ذهنی همچون فراموشی و یا عدم تمرکز
  • افسردگی
  • تشنج

آمادگی برای ویزیت پزشک

زمانیکه ابتدا به پزشک خانوادگی خود مراجعه می کنید و علائم خود را برای وی شرح می دهید ، او شما را برای ارزیابی های بیشتر به یک متخصص اعصاب ارجاع خواهد داد

اقداماتی که شما می توانید انجام دهید

از آنجائی که جلسه ویزیت جلسه کوتاهی است، برای آن برنامه ریزی کرده و لیستی شامل موارد زیر تهیه کنید:

  • توصیف کامل و با جزئیات از علائم تان
  • اطلاعاتی از مشکلات پزشکی و بیماری هایی که در گذشته داشته اید
  • اطلاعاتی از مشکلات پزشکی و بیماری های والدین و خواهر و بردارتان
  • تمام داروها و یا مکمل هایی که دریافت می کنید
  • سوال هایی که می خواهید از پزشک بپرسید

آنچه از پزشک باید انتظار داشت

پزشک در کنار یک معاینه جسمانی، با آزمودن عوامل زیر به بررسی سلامت عصبی شما می پردازد:

  • واکنش ها
  • قدرت عضلانی
  • تونوس و کشیدگی عضلانی
  • تطبیق و هماهنگی
  • تعادل

آزمایش های تشخیصی

تست و آزمایش مخصوصی برای تشخیص ام.اس وجود ندارد. نهایتاً تشخیص بر اساس حذف و رد دیگر بیماریها و شرایط ایجاد کننده علائم مشابه صورت می گیرد. غالباً پزشک به دنبال آزمایشات زیر، ام.اس را تشخیص می دهد:

آزمایش خون: آنالیز خون کمک به حذف و رد برخی عفونت ها و بیماریهای التهابی با علائم مشابه ام.اس می کند.

بیرون کشیدن مایع نخاعی (پونکسیون کمر): در این فرایند، پزشک یا پرستار جهت آنالیزهای آزمایشگاهی، نمونه کوچکی مایع مغزی نخاعی را بوسیله ی پاراسنتز از کانال نخاعی فرد بیرون می کشد. این نمونه می تواند نمایانگر شرایط غیرنرمال مرتبط با ام.اس همچون سطوح غیرنرمال سلول های سفید خون و یا پروتئین ها باشد . همچنین این فرایند در رد عفونت های ویروسی و بیماریهای دیگر با علائم عصبی مشابه ام.اس، کمک کننده خواهد بود .

MRI: در این تست از جریان های قوی مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از ارگان های بدن استفاده می کنند. MRIآشکارکننده جراحات و آسیب های عصبی است، جراحاتی که نشانگر از دست دهی میلین ناشی از بیماری ام.اس در مغز و طناب نخاعی هستند . به هرحال این نوع جراحات تحت شرایط دیگری همچون لوپوس یا بیماری التهابی لایم (Lyme disease) نیز دیده می شوند بنابراین وجود چنین آسیب ها و ضایعاتی دال بر ابتلای قطعی به بیماری ام.اس نمی باشد . درطول MRI، فرد بر روی میز محرکی خوابیده و این میز وارد دستگاه بزرگ لوله ای شکلی می شود که در حین انجام اسکن، صدای بلندی شبیه به صدای ضربه از خود تولید می کند. اغلب موارد انجام این تست، حداقل 1 ساعت طول می کشد. باوجودیکه این تست کاملاً بدون درد است ولیکن به برخی افراد احساسِ «ترس از درون محفظه بسته قرار گرفتن» دست می دهد و در صورت لزوم پزشک مسکن یا آرام بخش تجویز می کند . همچنین به منظور مشخص شدن ضایعات فعال از تزریق مادۀ رنگی درون ورید استفاده می شود. در این صورت پزشک قادر به تشخیص قرار گیری بیماری در فاز فعال خواهد بود حتی اگر علائمی از بیماری ظاهر نشده باشد. تکنیک های جدید MRI،جزئیات بیشتری را در مورد آسیب فیبرهای عصبی، از بین رفتن دائمی میلین و یا ترمیم آن فراهم می سازند .

تست های تحریکی: این نوع تست سیگنال های الکتریکی ارسال شده از سوی مغز در پاسخ به تحریک را اندازه گیری می کند. در این تست از تحریک دیداری و یا تحریک الکتریکی استفاده می شود بدین شکل که جریان های الکتریکی کوتاهی به بازو یا پاهای فرد داده می شود .

درمان دارویی

یک کاردرمان یا فیزوتراپ می تواند حرکات کششی و استقامتی را به شما آموزش دهد همچنین نحوه ی استفاده از وسایل و امکانات تسهیل کننده کارهای روزمره را به شما نشان خواهد داد .

پلاسمافرز: این فرایند که شبیه به دیالیز است، و به گرفتن خون و جداکردن پلاسمای آن و تزریق مجدد عناصر شکل دار خون به خود اهداء کننده خون گفته می شود. در این روش معمولاً به جای پلاسمای برداشته شده ، پلاسمای منجمد تازه یا آلبومین جایگزین می کنند. این روش درمانی به منظور مقابله با علائم شدید بیماری ام.اس و عود آن صورت می گیرد. به ویژه در آن دسته از بیمارانی که به استروئید تزریقی پاسخ نداده اند .

تعهد و پشتیبانی

همان طور که در دیگر بیماری های مزمن هم دیده می شود، زندگی با ام.اس می تواند فرد را در یک فراز و نشیب احساسی قرار دهد. پیشنهادات زیر می توانند به شما کمک کند که از چنین مسیر پر پیچ و خمی خارج شوید:

  • به انجام فعالیت های روزمره زندگی، آن هم به بهترین نحو ادامه دهید.
  • ارتباط خود را با دوستان و خانواده حفظ کنید.
  • سرگرمی های و علایق خود را که از عهده انجام شان برمی آیید، دنبال کنید.

چنانچه ام .اس توانایی لازم برای انجام کارهای لذت بخش را از شما سلب کرده است، از پزشک خود در رابطه با ارائه ی راههایی برای غلبه بر موانع کمک بخواهید.

به یاد داشته باشید که سلامت جسمانی شما مستقیماً بر سلامت روحی تان تاثیر می گذارد. مشاورها و درمانگرها میتوانند به شما کمک کننده تا اوضاع را تحت کنترل در آورید؛ همچنین مهارتهای لازم برای حریف شدن با این بیماری و یا تکنیک های آرامش بخش را به شما آموزش می دهند( آموزش هایی که کمک کننده خواهند بود) .

گاهی اوقات پیوستن به یک گروه حمایت کننده، جاییکه بتوانید تجربه ها و احساسات خود را با دیگر افراد سهیم شوید، رویکردی خوبی به شمار می رود. از پزشک خود بخواهید که در صورت امکان ،چنین انجمن یا گروه حمایت کننده ای موجود در شهرتان را معرفی کند .

همچنبن بخوانید:

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟
بیماری هایی که خود را با خارش بدن نشان می دهند کدامند؟

سبک زندگی و درمان های جایگزین

قدم های زیر در تخفیف برخی علائم ام .اس موثر واقع می شوند :

  • به میزان کافی استراحت کنید. خستگی از علائم معمول ام.اس است و استراحت منجر به کاهش خستگی خواهد شد .
  • ورزش کنید. ورزش هوازی منظم در موارد خفیف تا متوسط ام.اس مزایای بسیار مفیدی به همراه دارد . این مزایا عبارتند از بهبود قدرت و تونوس عضلانی، ایجاد تعادل و هماهنگی و کمک به کاهش افسردگی . شنا نمونه ی بسیاری خوبی از ورزش هوازی مناسب برای بیماران ام.اسی حساس به گرما می باشد .
  • مراقب گرما باشید. گرمای شدید می تواند منجر به ضعف شدید عضلانی شود. اگرچه برخی افراد مبتلا به ام.اس با گرما اذیت نمی شوند و حتی از حمام و دوش آب گرم لذت می برند، ولیکن پیش از در معرض قرار گیری با حرارت بیش از حد، جوانب احتیاط را به جا آورید تا وقتیکه از چگونگی واکنش خود مطلع شوید. هیچگاه در سونا یا جکوزی حاضر نشوید مگر اینکه فردی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید تا در صورت لزوم به خروج شما از محل کمک کند. چنانچه دچار تشدید علائم توسط گرما شدید ، سرد کردن بدن برای مدت چند ساعت منجر به بازگشت شما به حالت نرمال خواهد شد .پ
  • دمای خود را پایین بیاورید. بسیاری از بیماران مبتلا به ام.اس با گرما، علائم بیماری شان تشدید می شود . چنانچه در منطقه گرم و مرطوبی زندگی می کنید، درخانه تهویه مطبوع داشته باشید. همچنین حمام ولرم یا سرد نیز می تواند تسکین دهنده و آرام بخش با شد .
  • یک رژیم غذایی متعادل و کامل داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل منجر به حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

منبع:hospitalone.wordpress

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن، اغلب بهترین فرصت برای درمان است. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه نوع غربالگری برای شما مناسب است. برای بسیاری از سرطان‌ها، آزمایش‌های غربالگری با تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند جان افراد را نجات دهد. برای سایر سرطان‌ها، آزمایش غربالگری برای افرادی که دارای خطر بیشتری هستند و در خانواده خود نمونه‌های سرطان را داشته‌اند توصیه می‌شود.

سازمان‌های پزشکی و گروه‌های مدافع بیماران، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای غربالگری سرطان انجام می‌دهند. دستورالعمل‌های متفاوت را با پزشک خود مرور کنید و بر اساس عواملی که برای شما خطرناک است، بهترین راه را انتخاب کنید.

تشخیص زودهنگام سرطان با چه روش‌هایی ممکن است؟

پزشک شما از یک یا چند روش برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند:

معاینه بدنی: در معاینه بدنی پزشک قسمت‌هایی از بدن شما را از جهت توده‌های که نشانگر تومور هستند، تشخیص می‌دهد. وقتی پزشک فرد را معاینه می‌کند، به دنبال ناهنجاری‌هایی مانند تغییر رنگ پوست یا بزرگ شدن اندامی است که نشانگر سرطان باشند. به عنوان مثال تغییر فرم سینه به علت وجود توده را مشاهده می‌کند و اقدام می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی: آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌دهیم ممکن است به پزشک شما در تشخیص ناهنجاری‌های ناشی از سرطان کمک کند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به لوسمی، آزمایش خون تعداد غیرمعمول گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد.

چکاپ‌هایی که برای تشخیص زودهنگام سرطان باید انجام دهید

تست‌های تصویر برداری: آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما اجازه می‌دهد استخوان‌ها و اندام‌های داخلی شما را با روشی غیرتهاجمی بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده در تشخیص سرطان شامل توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن استخوان، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، سونوگرافی و اشعه X است.

همچنبن بخوانید:

بیوبسی: طی بیوبسی پزشک شما نمونه‌ای از سلول‌ها را برای آزمایش از شما می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری نمونه وجود دارد. اینکه کدام روش بیوبسی برای شما مناسب است، به نوع سرطان و محل آن بستگی دارد. در بیشتر موارد برای تشخیص قطعی سرطان، بیوبسی تنها راه ممکن است.

در آزمایشگاه پزشکان نمونه‌های سلولی را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند. سلول‌های عادی با اندازه‌های مشابه و منظم و به طور یکنواخت به نظر می‌رسند. سلول‌های سرطانی با اندازه‌های متفاوت و بدون سازماندهی ظاهری و نظم کم‌تری به نظر می‌رسند.

مراحل سرطان به طور کلی با اعداد رومی نشان داده می‌شود: I تا IV. هرچه این عدد بالاتر باشد، نشانگر سرطان پیشرفته‌تر است. در برخی موارد سرطان با حروف یا کلمات هم مشخص می‌شوند. راه‌های بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد که به نوع سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشکتان می‌توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان برای اینکه روش درمان خودتان را انتخاب کنید صحبت کنید.

منبع: pezshkyar

احساس سوزش در ناحیه تناسلی یک مشکل شایع واژن در زنان

احساس سوزش در ناحیه تناسلی یک مشکل شایع واژن در زنان است. سوزش واژن دلایل بسیاری دارد که بیماری­های مقاربتی و یائسگی از جمله آنها هستند. هر یک از این عوامل، علائم و درمان مخصوص خود را دارد.در این مقاله ما 10 دلیل اصلی احساس سوزش واژن و علائم آن­ها را بررسی می­کنیم. همچنین راهکارهای درمانی و مشکلات همراه با هر یک را توضیح میدهیم.


ده عامل اصلی سوزش واژن

سوزش واژن ممکن است عوامل بسیاری داشته باشد، مانند سوزش حاصل از، عفونت مخمری و کلامیدیا.

عوامل مختلفی می­توانند در صورت تماس مستقیم با پوست واژن سبب تحریک و سوزش آن شوند. این وضعیت با نام آماس پوست شناخته می­شود.

محرک­هایی که منجر به آماس پوست می­شوند شامل صابون، لباس و خوشبوکننده ­ها می­شود. علاوه بر سوزش، دیگر علائم و نشانه­ های آن عبارتند از:

خارش شدید

خشکی

گزش

درد

تحریک پوستی واژن

رایج­ ترین شیوه درمان سوزش واژن پرهیز از تماس با عامل ایجاد کننده ی سوزش است. پرهیز از محرک ها و نخواراندن پوست درمان را آسان­تر می­کند. گاهی اوقات فرد ممکن است به دارو نیز نیاز داشته باشد. در این شرایط پزشک برای درمان، از کرم های موضعی ضد التهاب و قرص های آنتی هیستامین کمک می گیرد.

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی واژن هنگامی رخ می­دهد که تعداد گونه خاصی از باکتری­های موجود در واژن بسیار زیاد شده و تعادل محیطی آن به هم می­خورد. طبق اطلاعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری­ها (CDC)، عفونت باکتریال واژن شایع­ترین عفونت واژن در بانوان 15 تا 44 ساله است.

یکی از علائم عفونت باکتریایی واژن، سوزش واژن است که ممکن است در زمان دفع ادرار نیز احساس شود.

عفونت باکتریایی واژن همواره با علائم خاصی همراه نیست. اما در صورت وجود، علائم زیر را می­توان مشاهده کرد.

ترشح سفید یا خاکستری رنگ واژن

درد

خارش

بوی نامطبوع واژن، به ویژه پس از رابطه جنسی

ابتلا به عفونت باکتریایی واژن می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های مقاربتی (STD) را افزایش دهد، بنابراین اگر فردی نشانه­های عفونت باکتریایی واژن را در خود مشاهده کرد، باید توسط پزشک معاینه و درمان شود. درمان این بیماری معمولاً با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک همراه است.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن می­تواند منجر به احساس سوزش در فرد شود. نام پزشکی آن کاندیدیازیس است و با نام برفک واژن نیز شناخته می­شود.

علائم این عفونت عبارتند از:

خارش واژن

زخم واژن

درد حین رابطه جنسی

احساس ناراحتی حین رابطه جنسی

ترشحات واژن

بسیاری از زنان به عفونت قارچی واژن مبتلا می­شوند، اما برخی از آنان در شرایط زیر بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند:

زنانی که باردار هستند

زنانی که روش پیشگیری از بارداری هورمونی را استفاده می­کنند

بانوانی که به دیابت مبتلا هستند

بانوانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

افرادی که اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده ­اند و یا هنوز هم مصرف می­کنند

درمان این بیماری معمولاً داروی ضد قارچ واژن است که می­توان آن را مستقیماً به صورت کرم یا کپسول­های خوراکی استفاده کرد.

چگونه بفهمم که دلیل سوزش واژن من، چه نوع عفونتی است؟

برای فهمیدن این موضوع که علت سوزش واژن کدام نوع عفونت است، ابتدا باید دلایل معمول آن مثل ساییدگی ناحیه تناسلی با لباس های زیر تنگ یا به علت پیاده روی طولانی مدت و عرق سوز شدن و اینکه آیا احساس سوزش واژن در قسمت های بیرونی است یا داخلی بررسی و رد کرد و اگر شخص سابقه مشکلات زمینه ای عفونت ادراری را نداشته باشد باید به بررسی احتمال وجود عفونت قارچی، باکتریایی یا تریکومونیازیس بپردازد.

حالا این سوال پیش می آید چگونه هرچه سریعتر بفهمیم که این عفونت ها را داریم یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر کدام از این عفونت ها علائم خاص خود را دارند و بعضا نیز علائم مشترکی را باهم دارند و صرفا با داشتن یک علامت نمی توان تصمیم گرفت که کدام عفونت را دارید. اما یکی از علائم اصلی که به تشخبص این عفونت ها کمک می کند بررسی ترشحات واژن و علائم مختص به آن ها است.

عفونت مجاری ادراری در زنان

بخش ­های مختلف دستگاه ادراری ممکن است دچار عفونت شوند از جمله مثانه، مجاری ادرار، و کلیه ­ها.

زنانی که به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا می­شوند در واژن خود احساس سوزش خواهند داشت. دیگر علائم عفونت دستگاه ادراری عبارتند از:

احساس تکرر ادرار

احساس درد در زمان دفع ادرار

ادرار بدبو یا تیره

ادرار خونی

درد معده

احساس خستگی یا بی­حالی

پزشکان معمولاً برای درمان عفونت­های ادراری، آنتی بیوتیک تجویز می­کنند. در حالت کلی، عفونت دستگاه ادراری حدوداً 5 روز پس از استفاده از آنتی بیوتیک­ها رفع می­شود.

در صورت وقوع مجدد عفونت، ممکن است تکرار نسخه ضروری باشد.

چه چیزی سبب خارش واژن می­شود؟

خارش واژن معمولاً با احساس سوزش همراه است. در ادامه اطلاعات بیشتری درمورد شرایطی که منجر به خارش واژن می­شوند کسب می­کنید.

تریکومونیازیس

شایع ­ترین نوع بیماری مقاربتی در دنیا است. تریکومونیازیس با انتقال یک انگل در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر به وجود می­ آید.

حدود 30 درصد افراد مبتلا به ترکومونیازیس علائم آن را در خود مشاهده می­کنند. علاوه­ بر احساس سوزش واژن، نشانه­ های زیر نیز ممکن است بروز کنند:

خارش، التهاب یا جراحت

احساس ناراحتی هنگام دفع ادرار

ترشحات شفاف، سفید، زرد یا سبز رنگ واژن همراه با بوی نامطبوع

تریکومونیازیس معمولاً با قرص­های مترونیدازول و تینیدازول درمان می­شود.

سوزاک

سوزاک عفونتی است که با حمله باکتری نایسریا گونوره­ آ به نواحی غشائی مانند دهانه رحم، رحم، و لوله­ های فالوپ به وجود می­ آید. این عفونت معمولاً از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا به آن انتقال می­یابد.

این بیماری مقاربتی به ویژه در افراد 15 تا 24 ساله شایع است. زنان معمولاً علاوه بر این علائم، در هنگام دفع ادرار نیز احساس سوزش دارند:

احساس درد هنگام دفع ادرار

ترشح واژینال

خونریزی واژینال در زمان­هایی غیر از مواقع قاعدگی ماهیانه

با استفاده از روش­های درمانی مناسب معمولاً می­توان سوزاک را درمان کرد. اغلب در درمان سوزاک روش­های چندگانه درمانی موردنیاز خواهد بود که معمولاً مصرف دو نوع دارو به صورت همزمان است.

کلامیدیا

باکتری کلامیدیا تراکوموتیس عامل ایجاد کلامیدیا است و معمولاً از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا به آن انتقال می ­یابد.

باکتری کلامیدیا

پژوهش­ها نشان می­دهند که حداقل 70 درصد افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ نشانه­ ای در خود مشاهده نمی­کنند، به همین دلیل است که این بیماری گاهی­ اوقات با نام عفونت “خاموش” شناخته می­شود.

هنگامی که این نشانه­ ها آشکار می­شوند، علاوه بر سوزش واژن ممکن است علائم زیر را در بر بگیرند:

افزایش میزان ترشحات واژن

احساس درد در هنگام دفع ادرار و حین رابطه جنسی

خونریزی حین رابطه جنسی

خونریزی بین دو پریود

کلامیدیا با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می­شود. داروهایی که معمولاً تجویز می­شوند آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی با پوست فردی که به ویروس آن مبتلاست، انتقال می­ یابد. تخمین داده می­شود که در دنیا از هر 6 نفر در سنین 14 الی 49 سال، 1 نفر این بیماری را دارد و زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری هستند.

ابتلا به این بیماری مادام ­العمر خواهد بود. با این حال ممکن است تا زمانی که ویروس فعال نشده است، نشانه یا علامتی از بیماری مشاهده نشود.

اگر ویروس فعال شود، ممکن است احساس سوزش در واژن ایجاد شود که این خود می­تواند نشانه زگیل تناسلی باشد. دیگر علائم عبارتند از :

احساس سوزش یا خارش

علائم مشابه آنفولانزا

ورم غدد

احساس درد در ناحیه تناسلی، به ویژه در هنگام ادرار

تغییر ترشحات واژن

مشاهده جراحت­های دردناک، تاول یا زخم پس از گذشت چند روز

علائم زگیل تناسلی را با استفاده از داروهای ضدویروس می­توان رفع کرد اما هرگز نمی­توان آن را کاملاً درمان کرد.

یائسگی

سوزش واژن ممکن است در نتیجه تغییرات یائسگی نیز رخ دهد.

تغییر میزان هورمون­های بدن زنان پیش از شروع یائسگی می­تواند بر واژن تأثیر بگذارد. سوزش واژن، به ویژه حین رابطه جنسی، یکی از نتایج محتمل این تغییرات است.

دیگر نشانه ­های شایع تغییرات یائسگی عبارتند از:

گرگرفتگی

تعریق شبانه

بی­خوابی

کاهش میل جنسی

خشکی واژن

سردرد

تغییرات خلقی

تمامی زنانی که وارد دوران یائسگی می­شوند، نمی­توانند این علائم را درمان کنند اما چندین راهکار وجود دارند که پزشک می­تواند به آنها پیشنهاد دهد؛ برای مثال هورمون درمانی.

آلرژی­های ناحیه تناسلی

سیستم ایمنی برخی زنان می­تواند نسبت به برخی مواد بسیار حساس شود.

این مواد که در صورت تماس با واژن می­توانند منجر به حساسیت­ پوستی شوند عبارتند از:

مایع منی

اسپرم کش­ ها، مایع موجود در کاندوم است که اسپرم­ها را از بین برده و از بارور شدن پیشگیری می­ کند

لاتکس، ماده­ ی که اکثر کاندوم ­ها از آن ساخته می­شوند

ژل روان کننده و دیگر روان­ کننده ­های مشابه

داروهای موضعی یا خوراکی

پلاستیک، مانند پلاستیک موجود در دیافراگم­ های پیشگیری از بارداری

برخی از اسپری­های بهداشتی بانوان

صابون­ های معطر

برخی از مواد موجود در ادرار

مواد معطر حمام

دوش واژن

اشیائی که سطحشان از فلز نیکل ساخته شده است، برای مثال زیپ لباس

درمان این علائم معمولاً از طریق پرهیز از تماس با ماده محرک حساسیت است. تست آلرژی به ماده مشکوک تحت نظر پزشک می­تواند راهکار خوبی برای شناسایی ماده حساسیت ­زایی باشد که عامل سوزش واژن است.

درمان­های خانگی

بسیاری از عوامل سوزش واژن نیازمند درمان پزشکی هستند و هر فردی که در این مورد مشکوک است باید به پزشک مراجعه کند.

با این حال قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده می­تواند حساسیت را کاهش دهد. همچنین استفاده از ژل پترولیوم روی پوست می­تواند از آن محافظت کند. کمپرس یخ و ژل پترولیوم را می­توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

پوشیدن لباس زیر کتانی و پرهیز از پوشیدن لباس­های تنگ می­تواند در کاهش سوزش ناحیه واژینال مؤثر باشد. همچنین لازم است از مصرف محصولاتی مانند صابون­های معطر، دستمال توالت­های معطر و محصولات خوشبوکننده ­ای که حاوی دئودرانت یا روکش پلاستیکی هستند و ممکن است ناحیه موردنظر را تحریک کنند اجتناب کنید.

مشکلات احتمالی سوزش واژن

برخی عوامل سوزش واژن مانند واژن باکتریال یا بیماری­های مقاربتی اگر به درستی درمان نشوند ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشند.

بیماری­های مقاربتی در زنان باردار بسیار خطرناک هستند چرا که ممکن است روی جنین نیز تأثیر بگذارند. برخی از این بیماری ها در هنگام تولد نوزاد به آن منتقل می­شوند. کلامیدیا، زگیل تناسلی و تریکومونیازیس همگی از عوامل زایمان زودرس به شمار می­آیند.

عفونت باکتریایی واژن، سوزاک و ترکومونیازیس همگی باعث می­شوند فرد در صورت تماس با کسی که به ویروس ایدز آلوده است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ایدز باشد.

همچنبن بخوانید:

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد

بسیاری از عوامل سوزش واژن با گذر زمان رفع می­شوند. اگر رفع نشوند، خطرناک­تر می­شوند و فرد بهتر است به پزشک مراجعه کند.

در بسیاری از موارد، پزشک پس از تشخیص بیماری که عامل سوزش واژن است نسخه تجویز می­کند.

هر فردی که شریک جنسی ­اش اخیراً به دلیل بیماری­های مقاربتی تحت درمان قرار گرفته است باید به پزشک مراجعه کند.

برخی از موارد سوزش واژن به صورت خود به خودی رفع می­شوند. دیگر موارد پس از درمان عامل سوزش رفع می­شوند.

با این حال، برخی موارد بسته به عامل سوزش، تأثیرات درازمدتی روی فرد خواهند داشت. این مشکلات درازمدت در صورتی پیشرفت می­کنند که عامل اصلی آنها به درستی درمان نشود.

برای هر یک از عوامل سوزش واژن، درمانی وجود دارد که می­تواند این علائم را رفع کند یا به فرد در کنترل آنها کمک کند.

منبع: hakimbashii

بیماری هایی که خود را با خارش بدن نشان می دهند کدامند؟

دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری های پوستی و برخی دیگر مربوط به بیماری های جدی تر مانند سرطان و ایدز است. خارش پوست، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای کاهش یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد. پوست خشک یکی از دلایل خارش مزمن است و علل احتمالی خارش مزمن زیاد می باشد و می تواند ریشه در بیماری هایی داشته باشد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.


در واقع پوست ما، از بدنمان مانند یک محافظ در برابر ویروس ها و باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند. اگر باکتری، قارچ یا ویروس به سطح پوست برسند، سلول های پوستی بدن، با یک واکنش التهابی (مانند خارش) سعی می کند به ما هشدار دهند تا هر چه زودتر از چیزهایی که به بدنمان آسیب می رسانند دوری کنیم.

تاثیر بیماری های کلیوی بر روی پوست

خارش شدید در سراسر بدن، اغلب در افرادی که دچار بیماری کلیوی یا مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند، رخ می دهد.در واقع یک مطالعه نشان داد که 42 درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط ??تا شدید کلیوی بودند. آنتونی M. رزسی، MD، دستیار در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering و بیمارستان پروتستان نیویورک می گوید:"بعضی افراد آن را یک مزاحمت توصیف می کنند."

خارش بسیار شدید دارم که در اوج خستگی شب از خواب بیدار می شوم.

تاثیر بیماری های کبدی بر روی پوست
خارش پیوسته می تواند یک نشانه خاموش بیماری کبدی باشد.جایی که کم خونی ، می تواند یک نشانه اولیه بیماری کبد باشد. دکتر سوزی، استادیار گروه پوست در دانشکده پزشکی ییل می گوید:"اگر کبد شما به درستی عمل نکند، اتفاقات جانبی مانند اسیدهای صفراوی باعث سمی شدن بدن می شوند.

هدف اصلی این است که، بیماری کبد را درمان و داروهایی که می توانند اسید های صفراوی را از بین ببرند، تجویز کنند. پزشکان معمولا داروهایی را تجویز می کنند که می توانند جذب بدن از اسیدهای صفراوی را مهار کنند یا مقدار اسید صفراوی که به کبد بازگردانده می شوند را، کاهش دهند.

درماتوفیزیک:
اگر پوست بدن به آرامی خراشیده شوند، ناخن ها را نازک می کند، پوست های قرمز را روی پوست خود می گذارند که 15 تا 30 دقیقه طول می کشد تا ناپدید شوند که ممکن است درماتوفیزیسم وجود داشته باشد.

اگر چه علت این مشخص نیست، کلینیک می گوید که این می تواند ناشی از استرس، عفونت ها، آلرژن ها یا داروهایی مانند پنی سیلین باشد.دکتر روخسار می گوید:"این یک وضعیت پوستی شدید است، جایی که پوست شما حساس به لمس و انتشار بیش از حد هیستامین است."


مناطق لمسی و لباس، بیشترین حساسیت را به درماتولوژی دارند.تشخیص آسان است، اما اغلب اوقات تشخیص داده نمی شود، زیرا برای افرادی که به متخصص پوست متوسل می شوند، به اندازه کافی جدی یا ناراحت کننده نیست.اگر خارش شدید باشد، پزشک میتواندآنتی هیستامین را برای تسکین التهاب تجویز کند.

خارش و استرس

استرس می‌تواند بر شدت خارش پوست بیفزاید و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود. دکتر دبرا جالیمن در وب‌گاه وب‌ام‌دی (WebMD) می‌گوید استرس باعث می‌شود پوست حساس‌تر و واکنشی‌تر شود. همین می‌تواند چرخه‌ای از استرس و مشکلات پوستی ایجاد کند زیرا فرد کم‌کم در مورد ظاهر خود نگران می‌شود، و پس از آن مدام بر میزان استرس او اضافه می‌شود.همچنین مطالعات نشان داده‌اند که یک ارتباط مستقیم بین مشکل خارش پوست و استرس وجود دارد. متخصص پوست، دکتر ریچارد دی. گرنشتین، تحقیقاتی روی ارتباط بین سیستم عصبی و اختلالات التهابی پوست انجام داد. تحقیقات او نشان داد که استرس، منتج به آزاد شدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی پوست می‌شود، و این بر چگونگی واکنش بدن به عملکردهای مهم تاثیر می‌گذارد. این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به التهاب پوست شوند.یک مطالعه از دانشگاه تمپل نشان داد دانش‌آموزانی که تحت استرس بودند از خارش پوست در سراسر بدن‌شان، قسمت‌های دارای خارش و پوسته پوسته شده روی کف سر و راش خارش‌دار دست‌های‌شان رنج می‌برند.

وقتی حساس هستید و نمی دانید

آلرژی‌ها دلیل شایعی برای خارش پوست هستند، و قسمت‌های خارش‌دار ممکن است روی هر منطقه‌ای از بدن‌تان پدیدار شوند. بنا به گفته‌ی کلینیک مایو، آلرژی غذایی و واکنش‌های آلرژیک به حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد خارش بدن ، اگزما، کهیر (تکه‌های قرمز، خارش‌دار و برآمده روی پوست)، و خارش در دهان (ناشی از آلرژی غذایی) شوند. دکتر ملیسا سی. استاپلِر می‌گوید در برخی افراد، ورزش می‌تواند جرقه‌ی واکنش آلرژیک به مواد غذایی را بزند و باعث شود شما در سراسر بدن‌تان احساس خاریدن داشته باشید.

خارش بدن وقتی ساس زده اید

ساس و کک می‌توانند باعث خارش بدن ، سراسر بدن‌تان ، شوند- دقیقا یعنی از سر تا پا، بسته به جایی که نیش می‌زنند. برخی از افراد هیچ واکنشی به ساس نشان نمی‌دهند. با این حال، ساس می‌تواند در سراسر بدن بعضی‌ها واکنش‌های آلرژیک و خاریدن بیش از حد ایجاد کند. ساس و کک لزوما نشانه‌ای از کثیفی نیستند، اما می‌توانند در هر نقطه‌ای پدیدار شوند. با این حال، مقابله با هجوم ساس می‌تواند دشوار باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس تکه‌های قرمز و ملتهب روی پوست است که می‌تواند خارش زیادی داشته و دردناک باشد. همچنین ممکن است قسمت‌هایی از پوست که خارش دارد با پوسته‌های نقره‌ای و شل پوشیده شود. پزشکان کلینیک مایو می‌گویند پسوریازیس یک واکنش ایمنی است و می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

عفونت

آفتاب‌سوختگی

استرس

هوای سرد

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

برخی از داروها

برای جلوگیری از شیوع بیماری پسوریازیس باید سعی کنید رطوبت پوست را حفظ کنید تا خشک نشود. یکی از راه‌های طبیعی برای درمان پسوریازیس اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی یا استعمال آن به صورت موضعی است.

حمام بلغور جوی دوسر یک درمان تسکین‌دهنده برای کمک به تسکین خارش پوست در سراسر بدن‌تان است، و می‌تواند به درمان جوش‌های پسوریازیس کمک کند. بلغور جوی دوسر یک درمان موثر برای اگزماست، زیرا حاوی خواصی است که پوست ملتهب را تسکین می‌دهند و درمان می‌کنند.

برای این‌که با بلغور جوی دوسر برای از بین بردن هر نوع خارش پوستی حمام کنید، باید 2 فنجان پودر بلغور جوی دوسر را در یک جفت جوراب شلواری کهنه بریزید. جوراب‌ها را زیر شیر آب حمام‌تان تعبیه کنید و وان را با آب ولرم پر کنید. جوی دوسر را هر از گاهی فشار دهید تا عصاره‌ی آن بیش‌تر خارج شود. سپس در وان استراحت کنید و اجازه دهید بلغور جو دوسر خاریدن بدن‌تان را از بین ببرد.

زردچوبه نیز می‌تواند به تسکین خارش بدن کمک کند. به این دلیل که، بر اساس تحقیقات، کورکومین (ترکیب مهمی در زردچوبه) ضد‌التهاب است و به سرکوب سلول‌های ایمنی که باعث پسوریازیس می‌شوند، کمک می‌کند.

استعمال زردچوبه برای درمان پسوریازیس احتمالا برای مناطق کوچک پوست عملی‌تر است. برای درست کردن خمیر زردچوبه جهت کاهش خارش پوست، باید کمی پودر زردچوبه و آب را مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ آماده کنید. این خمیر را قبل از رفتن به رختخواب روی قسمت‌های دارای پسوریازیس بمالید و با گاز ببندید. صبح، خمیر زردچوبه را با آب گرم بشویید. دقت کنید که زردچوبه ممکن است ملافه را زرد کند (و همچنین پوست را)، پس لطفا با دقت گاز را روی موضع ببندید.

بیماری نخاعی:

ظاهر شدن خارش مداوم وسط کمر(بدون جوش یا دانه) می تواند نشانه ی نوروپاتی، نشانه ای از عصبانیت باشد. قبل از ارائه درمان، پزشکان ابتدا بیماری نخاعی را به عنوان یک علت، شناسایی می کنند. تحقیقات نشان داده است که بیماری ستون فقرات، چه به علت سن یا آسیب، می تواند بر عصب فشار وارد کند و آن را خراب کند، که باعث احساس خارش در پوست می شود.

خارش های نوروپاتی ممکن است در یک سمت بدن و یا هر دو طرف رخ دهد، اما اگر خراش تسکین نداشته باشد، هشداری بزرگ است.دکتر روسی می گوید:"افراد مبتلا به اگزما احساس خارش می کنند. "اما (خارش عصبی)با خراش بهبود نمی یابد.

خارش، اغلب تشدید می شود. "بعضی ها می گویند احساس می کنند که حشرات بر روی بدن آنها می خزند.هنگامی که بیماری نخاعی یا سایر بیماری ها اتفاق افتاد، ممکن است خارش عصبی با کرم کپسایسین، که از فلفل داغ گرفته شده است، درمان شود، این روش برای سوزاندن اعصاب به طور نامنظم بر روی پوست شلیک می شود.

بیماری سلیاک:

جای زخم و تاول روی زانو ها ، آرنج ها، کپل ها و یا موی سر، بسیار خارشی هستند و نشانه هایی از حساسیت پوستی بیماری سلیاک می باشند. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک میلوتین مصرف می کند، سیستم ایمنی مخاطی در روده با تولید نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین پاسخ می دهد.

جان زون، عضو هیئت مشاوره پزشکی دانشکده پزشکی بنیاد سلیاک، به celiac.org گفت:این آنتی بادی IGA به سلول های پوستی منتقل می شود تا پاسخ خارش را ایجاد کند. تجویز داپسون می تواند تسکین دهنده خارش کوتاه مدت برای پوست را فراهم کند، اما آسیب روده ای جدی است و بیماران باید یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای زندگی را بپذیرند. اگر بیماران سلیاک به خوردن گلوتن ادامه دهند، ممکن است دچار سوء تغذیه،کم خونی، کاهش تراکم استخوان، ورم معده و حتی سرطان شوند.

لنفوم:

از 5 تا 30 درصد لنفوم ها مانند هوجکین و غیر هوجکین می تواند خارش داشته باشد، خارش با تحریک یا بدون تحریک، می تواند اولین علامت بیماری هوجکین باشد که احتمالا ناشی از سیتوکین ها، مولکول های سیگنال سلولی است که موجب التهاب در پاسخ به عفونت می شود. اگر پزشک شما به لنفوم شک کند، ممکن است اشعه ایکس تجویز کند، تا بیماری را از بین ببرد. اگر این بیماری تشخیص داده شد، خارش پس از شروع شیمی درمانی یا پرتودرمانی به زودی متوقف خواهد شد.

بیماری تیروئید:

کامرون روخسر، استاد دانشیار پوست در بیمارستان کوه سینا و متخصص پوست و جراح زیبایی در مرکز زیبایی پوست و لیزر نیویورک می گوید:بیماری تیروئید، از نظر فعال بون یا غیر فعال بودن، می تواند احساسات عجیب و غریب در پوست ایجاد کند. هیچ کس چگونگی آن را نمی داند، اما ممکن است تغییرات در غدد عرق، باعث خشکی پوست شود.

پوست خشک در افراد مبتلا به هیپوتیروئیدی رایج است، زیرا بافت پوست حاوی گیرنده های هورمون تیروئید است که فعالیت سلولی را در صورت عدم وجود هورمون تیروئید کاهش می دهد.

آلرژی:

آلرژی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است.در واقع، بسیاری از آلرژی های پوستی در زیر چتری مانند درماتیت تماسی قرار می گیرند و تحریک خارش روی پوست شما که هنگام تماس با آلرژن ایجاد می شود. پیچک سمی، نیکل و یا ترکیبات موجود در اقلام مراقبت شخصی مانند دستمال مرطوب و آرایش، فقط چند مورد از آلرژن ها هستند که می توانند باعث درماتیت تماسی شوند.متخصص پوست شما ممکن است پوست را با ترکیبات مختلفی که با شایع ترین آلرژن ها مرتبط هستند ،شناسایی کند تا علت اصلی آلرژی شما را مشخص کند.

همچنبن بخوانید:

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟
بیماری هایی که خود را با خارش بدن نشان می دهند کدامند؟

یائسگی:

اگر در نهایت یائسگی را تجربه کردید، ممکن است متوجه تغییر ناگهانی در ظاهر شوید، از جمله پوست خشک و از دست دادن استروژن که یک ساختار ضروری برای تولید کلاژن است و منجر به پوست نازک تر و خشن تر به دلیل کمبود روغن های طبیعی می شود و رطوبت پوست شما را از بین می برد. پوست خود را با ژل آلو ورا یا لوسیون کالنگار مرطوب نگه دارید، که باعث می شود آب در لایه ی بیرونی پوست شما بماند تا خشکی و خارش کاهش یابد.

سرطان پستان:

بیماری پگت نوک پستان، یک شکل بسیار نادر از سرطان پستان است که سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک پستان جمع می شوند.طبق گزارش موسسه ملی سرطان، بیماری پگت نوک پستان کمتر از 5 درصد در ایالات متحده است.

اولین علامت، حضور ناهموار، قرمز و تکه های خارشی در اطراف نوک پستان و قسمت رنگی پستان است.دکتر می گوید:گاهی اوقات اگزما نوک پستان، تشخیص داده می شود اما وقتی که سرطان سینه است، یک جانبه است.

منبع : drmanvadaro

تاثیرمثبت سرخ کردن غذا با “روغن زیتون” بر سلامتی

همیشه این سوال در ذهن ما وجود دارد که بهترین و سالم ترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی کدام است؟ آیا بهترین روش سرخ کردن غذا با “روغن زیتون” است؟ در این بخش پاسخ این سوال را محققان اسپانیایی بدست آورده اند.

روغن سرخ کردنی


روغن زیتون و فواید فوق العاده سرخ کردن غذا با آن
با توجه به وجود انواع و اقسام روغن های گیاهی و حیوانی، همیشه این سوال پیش می آید که بالاخره کدام روغن مناسب سرخ کردن است. این موضوع وقتی پیچیده تر می شود که هر روز یکی از کارشناسان و متخصصان درباره مزایا و یا معایب روغن های گیاهی یا حیوانی سخن می گویند و توصیه هایی می کنندسالم ترین روش برای پخت غذا، روش آب پز کردن است.در صورتی که ناچار هستید غذای خود را سرخ کنید می توانید از روش سرخ کردن غذا با روغن زیتون استفاده کنید.

تاثیر مثبت روغن زیتون در سلامت قلب

پژوهشگران دانشگاه مادرید اسپانیا دریافته اند، احتمال خطر بروز بیماری قلب یا مرگ زودرس در افرادی که به طور منظم ازغذای سرخ شده در روغن زیتون استفاده می کنند، کمتر است.
همچنین بخوانید:

همه چیز درباره بیماری ام. اس
مفیدترین مواد غذایی برای افراد بالای 50 سال
همه چیز در مورد آستیگمات چشم

پژوهشگران در این بررسی، تعداد 40 هزار و 757 بزرگسال 26 تا 69 ساله را ظرف یک دوره ی 11 ساله سنجیدند. این پژوهشگران روی روش های آشپزی و عادات غذایی افراد تمرکز کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان در زمان شروع بررسی دچار بیماری قلب نبودند.
نتایج این تحقیق نشان داد، در کشورهای منطقه مدیترانه که غذا با روغن زیتون یا آفتابگردان سرخ می شود و چه در خانه و چه در بیرون از خانه، مقدار زیادی غذای تفت داده شده مصرف می شود، میان مصرف غذای سرخ شده و احتمال بروز بیماری کرونرقلب و یا مرگ ارتباطی وجود ندارد.

منبع : hamechiz95

آشنایی با خواص گیاه “چوچاق”

خواص گیاه چوچاغ را بشناسید

چوچاغ(گیلکی) یا زِلِنگ(مازندرانی) نام علمی(Eryngium planum)، در شمال ایران از گیاهان خوراکی است. دکتر زرگری آنرا زیر نام Eryngium coroleum آورده است. نام آلمانی آن Flachblättriger Mannstreu است.چوچاق

چوچاق

در طب سنتی اروپا به عنوان یک مدر، یک محرک، و اشتها آور با توجه به طعم آن بعنوان اسانس مورد استفاده قرار می گیرد.

تجزیه عصاره ساقه و ریشه نشان می دهد خاصیت ضد قارچ قابل توجه و فعالیت ضد باکتری متوسط دارد.

نام فارسی آن شش شاخ است. در مازندران به آن زولنگ معنی قسم اخیر قرصعنه به، در شهسوار ششاک و رامسر شوشاخ (در واقع شش شاخ) و در گیلان آن را چوچاق و یا انارچوقاق می گویند. اعراب آن را قرصعنه مسدس می نامند. در داروسازی سنتی ایران به بسیاری از خارهای دارویی که تعداد آن ها از ده گونه بیشتر است، قرصعنه گویند، ولی در اصل منظور همان زولنگ می باشد. گیاه زولنگ خاردار و از تیره چتریان است، زولنگ گیاهی است چندساله که اغلب به رنگ آبی آسمانی، با پراکندگی در شمال ایران در مناطق جلگه ای از رامسر تا گلوگاه و ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی قابل رویش است. زولنگ بومی نواحی شمال ایران می باشد.

ترکیبات

عمده ترکیبات موجود در زولنگ شامل اسانس های مختلفی مانند لیمونن ، آلفا پی نن و اسید فولیک است ، همچنین ریشه گیاه دارای تانن ، قند ساکارز و اسانس زولنگ با بویی مطبوع حدود 88 درصد است.

خواص دارویی

این گیاه دارای مصارف متعددی همچون سبزی کاری ، گل کاری و دارویی و از جمله مصارف دارویی این گونه مدر ، مسکن درد ، اشتها آور و خاصیت آنتی اکسیدانی است . محققان به تازگی دریافتند که از گیاه زولنگ می توان برای کاهش آهن خون در بیماران تالاسمی هم استفاده کرد.

خاصیت دارویی اصلی این گیاه در ریشه آن نهفته می باشد. ریشه ضد اسپاسم، معطر، معرق، ادرار آور، خلط، گلوکوفاژ و محرک است. برای بهترین استفاده دارویی از ریشه، باید در پاییز برداشت شود. خواص درمانی اصلی ریشه برای درمان سیاه سرفه، عفونت های ادراری، بیماری های کبد و کلیه ها، تحلیل ورم ها و ناراحتی های پوستی اصتفده می شود.

ریشه این گیاه محرک قوای جنسی می باشد و از خاکستر این گیاه برای درمان بواسیر استفاده می شود. این گیاه آرامش بخش اعصاب، تسکین دهنده بیماری های رماتیسمی و رفع التهابات می باشد.

به دلیل داشتن اسید فولیک خون ساز است، پادزهر سموم، جوشانده آن مسکن درد پهلو، جوشانده بیخ آن همراه شکر بادشکن و جهت از بین بردن نفخ و درد پهلو مفید است. ادرار، شیر و عرق را افزایش می دهد، سنگ کلیه و مثانه را از بین می برد. مربای بیخ تازه آن خوشبو کننده دهان و محرک باه است.

عصاره بیخ آن برای عقب افتادگی عادت ماهیانه مفید است، پماد بیخ آن با آرد جو و برگ کاسنی نرم کننده ورم های سخت می باشد.

مزاج :گرم است . خاصیت :لطیف و تحلیل برنده . مفاصل :در علاج کزاز مفید است . سر :آب پزش را در دهان بگردانند دارویدرد دندان و در علاج هر نوع نزله مفید است و ریشه هایش نیز همین کارها را انجام می دهد . نفس :در بیرون راندن خون از سینه مفید است . اندام های غذا :بیخش علاج استفراغ پی در پی است . اندام های راننده :بیخش در علاج تراوش رطوبت های همیشگی زهدان مفید است.

خواص گیاه چوچاق

مضرات

تاکنون مضرات خاصی برای این گیاه گزارش نشده است ولی به طور کلی مصرف بی رویه هر گیاهی مضر می باشد .

همچنین بخوانید:

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان
مفیدترین مواد غذایی برای افراد بالای 50 سال
همه چیز در مورد آستیگمات چشم

طرز مصرف

یکی از راهکار های استفاده از چوچاق استفاده از آن در غذا هایی چون سبزی پلو ماهی ، کوکو سبزی ، زیتون پرورده و … می باشد . چوچاق را می توانید خشک کرده و به عنوان چاشنی در غذا استفاده کنید .

این گیاه را می توان به صورت خشک و تر به صورت دمنوش استفاده کرد . بدین منظور آب جوش را روی گیاه ریخته و آن را دم کنید . پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه صاف کرده و میل کنید .

برای تهیه جوشانده این گیاه ، چوچاق را به همراه آب روی حرارت قرار داده تا مدتی بجوشد ، آنگاه صاف کرده و میل کنید .

در مازندران و گیلان از برگهای جوان چوچاغ برای آشپزی و معطرکردن بسیاری از غذاهای محلی استفاده می شود. از جمله استفاده آن در ترشیجات مانند هفتا بیجار یا ماست دوغ یا ترشی زیتون است. از ریشه این گیاه به عنوان یک شیرینی قندی استفاده می شد. همچنین از انواع آب پز شده و یا برشته شده ریشه به عنوان نوعی سبزیجات مصرف می گردد و به علت هضم آسان آن بسیار مناسب می باشد. از شاخه های جوان این گیاه میتوان به عنوان جایگزینیی مناسب برای مارچوبهدانست.

منبع : goonagoon95

هرآنچه لازم است از ضد آفتاب بدانیم+ 6 باور غلط درباره ضد آفتاب

تاریخچه استفاده از ضد آفتاب، به مصر باستان برمی‌گردد؛ زمانی که مردم برای محافظت از آفتاب سوختگی از عصاره سبوس برنج و گل یاس استفاده می‌کردند. امروزه ما هم از اهمیت محصولات ضد آفتاب در تابستان، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و محافظت پوست آگاه هستیم. در این مقاله سعی داریم نحوه درست استفاده از ضد آفتاب بپردازیم و شش باور غلط در رابطه با استفاده از ضد آفتاب را حل کنیم.


چگونه ضد آفتاب مصرف کنیم؟
یک ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و حداقل 30 SPF را انتخاب کنید. این عدد نشان می‌دهد که محصول به خوبی از پرتوهای سوزان خورشید از پوست شما محافظت می‌کند.
ضد آفتاب را 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل روی پوست خشک بمالید.
حتما ضد آفتاب را قبل از میکاپ استفاده کنید.
هر دو ساعت که در خارج از منزل هستید ضد آفتاب را تجدید کنید، حتی اگر کرم شما 24 ساعته باشد.
تمام مناطق بدن که در معرض نور قرار دارند از جمله صورت، گردن و قسمت پشت دست را با کرم بپوشانید.
فراموش نکنید که گوش، ناحیه اطراف چشم و گردن در برابر آفتاب مقاوم نیستند. در این مناطق نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ویتامین D، ویتامین آفتاب
اشعه‌های فرابنفش خورشید به تولید ویتامین D در بدن ما کمک می‌کنند. این ویتامین برای سلامت استخوان بسیار ضروری است. دقیقاً همان پرتوهای اشعه‌ فرابنفش (UV) که باعث آفتاب سوختگی و سرطان‌های پوستی می‌شوند، همان چیزی است که بدن ما به منظور تولید ویتامین D به آن نیاز دارد. سعی کنید برای تامین ویتامین D بدنT از داروهای مکمل یا مواد غذایی مثل: قارچ، غلات، جو دوسر، آب‌پرتقال و... استفاده کنید.

چرا باید در هر زمان از روز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟
استفاده از ضد آفتاب در هر ساعت روز

استفاده از ضد آفتاب یک عادت مهم و مراقبت پیشگیرانه ضروری در مقابل بیماری‌های پوستی است که باید در تمام سال حفظ شود. همیشه و در هر ساعت از روز، ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ما در روزهای ابری نیز در معرض اشعه‌های مضر آفتاب هستیم. جالب است بدانید، ابرها در روزهای بارانی و ابری حداکثر 80 درصد از اشعه‌های مضر خورشید را از خود عبور می‌دهند؛ همچنین برف و باران می توانند تا 80 درصد از اشعه ماورا بنفش (UV) را به پوست ما منعکس ‌کنند و این موضوع ضرورت استفاده از ضد آفتاب را بیشتر می‌کند.

SPF ضدآفتاب نشانه چیست؟
SPF نشان دهنده میزان محافظت ضد آفتاب از پوست شما در مقابل اشعه‌های مضر خورشید است. متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را هر دو ساعت توصیه می‌کنند. SPF 30 از شما در مقابل 97 درصد از اشعه‌های مضر UVB آفتاب محافظت می‌کند. SPF با عدد بزرگتر، اندکی بیشتر می‌تواند از پوست شما مراقبت ‌کند. هیچ ضد آفتابی نمیتواند از 100 درصد از اشعههای UVB خورشید جلوگیری و محافظت کند. ضروری است، در صورت استفاده از ضد آفتاب با شماره SPF بالا، باز هم هر دو ساعت آن را تجدید کنید.
فراموش نکنید ضد آفتاب را هر دو ساعت، بعد از شنا یا تعریق زیاد و حتی در روزهای ابری استفاده کنید.

ضد آفتاب کودکان
هر کودک به محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش آفتاب احتیاج دارد. آکادمی پوست و مو آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که همه بچهها، صرف نظر از رنگ پوستشان از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند. اگرچه پوست تیره کودکان دارای ملانین محافظ بیشتری است اما بچه‌های دارای پوست تیره نیز می‌توانند دچار آفتاب سوختگی‌های دردناک شوند. به یاد داشته باشید که شما الگوی خوبی برای کودکان هستید. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر و کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطر آسیب‌های پوستی و آفتاب سوختگی را در کوکان کاهش می‌دهد.
در صورت امکان مصرف ضد آفتاب در نوزادانی که کمتر از 6 ماه دارند خودداری شود.

6 باور غلط درباره ضد آفتاب
در روزهای ابری نیاز به ضد آفتاب نیست.
واقعیت این است که در روزهای ابری 80 درصد پرتوهای UV خورشید می‌توانند از ابرها نفوذ کرده و به پوست شما آسیب برسانند. پس حتی در روزهای ابری نیز استفاده از ضد آفتاب لازم و ضروری است.

افرادی که پوست تیره دارند، به ضد آفتاب نیاز ندارند.
برخلاف تصور رایج مردم، افرادی که پوست تیره دارند مانند دیگران به محافظت در برابر آفتاب احتیاج دارند. پوست تیره، رنگ‌دانه‌هایی به نام ملانین را بیشتر تولید می‌کند که در مقابل اشعه‌های فرابنفش از پوست به طور طبیعی محافظت می‌کند. به طوذ کلی، این حفاظت طبیعی فقط تا حد کمی کمک میکند و همواره نور خورشید برای پوست صورت این افراد، مضر است.

من نمی‌توانم از طریق پنجره ماشین آسیب ببینم.
اشعه‌های فرابنفش حتی زمانی که داخل خودرو خود نشسته‌اید، می‌تواند به شما برساند. پرتوهای UVA با پیری زودرس و سرطان پوست همواره شما را تهدید می‌کنند. وقتی در جاده در حال رانندگی هستید یا حتی زمانی که از صندلی عقب خودرو استفاده می‌کنید، در معرض اشعه‌های مضر خورشید هستید، به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

هرچه SPF بالاتر امکان پوشش طولانی تر را فراهم می‌آورد
SPF نشانه‌ی این نیست که چه مدت می‌توانید زیر نور آفتاب بمانید.SPF میزان محافظت کرم ضد آفتاب، از اشعه UVB را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ، SPF 30 و SPF 50 در واقع میزان حفاظت نسبتا مشابهی را ارائه می‌دهند. استفاده منظم از ضد آفتاب با درجه‌ مناسبSPF به خصوص بعد تعریق زیاد یا شنا کردن بسیار ضروری است.

به جای سوختن برنزه می‌شوم، بنابراین نیازی به محافظت از آفتاب ندارم
بسیار نادرست است! در واقع هیچ چیز به عنوان برنزه سالم وجود ندارد. تیره شدن پوست نشانه‌ای است که اشعه فرابنفش به سلول‌های پوست شما آسیب رسانده است. پوست انسان، برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های بیشتر، ملانین بیشتری تولید می‌کند که باعث تیرگی پوست شما می‌شود؛ اما در واقع پوست شما آسیب جدی دیده است!

همچنبن بخوانید:

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟
آشنایی با خواص گیاه “چوچاق”

من به ضد آفتاب نیاز ندارم زیرا SPF در مواد آرایشی وجود دارد.
این تفکر بسیار اشتباه است. لوازم آرایش دارای SPF قطعا گزینه بسیار درست و مفیدی برای سلامت پوست شما هستند، اما SPF موجود در هر لوازم آرایش مانند ضد آفتاب می‌تواند از بین برود؛ بنابراین استفاده مجدد از ضد آفتاب در طول روز بسیار مهم است. گزینه‌هایی از قبیل پودر یا اسپری ضد آفتاب امکان استفاده مجدد را بر روی آرایش بانوان آسان‌تر می‌کنند. همچنین شما نمی‌توانید از لوازم آرایش دارای SPF در تمام مناظق صورت و بدن از جمله گردن و دست‌ها استفاده کنید.

پوست بدن انسان بسیار ارزشمند و در عین حال حساس است. برای مراقبت از پوست می‌بایست از محصولات ضد آفتاب و مراقبتی استفاده کنید و هم در رژیم غذاییتان از خوراکی‌های دارای ویتامین D و C را بگنجانید. ورزش، خواب درست و به موقع و تغذیه مناسب به ما در داشتن پوست سالم و شاداب کمک خواهد کرد.


منبع: khoobmishi

عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟

ویتامین b12 در ساخت گلبولهای قرمز خون و DNA نقش اساسی دارد.تامین این ویتامین برای بدن بسیار ضروری است. به همین روی توجه به رژیم غذایی سالم اهمیت بسیار زیادی در سلامت فرد بازی می کند. در صورتی که فقدان این ویتامین جدی گرفته نشود مشکلات زیاد را برای فرد به وجود می آورد.در برخی موارد فقر این ویتامین در بدن منجر به مرگ میشود.

متاسفانه، برخی از افراد تامین ویتامین b12 را جدی نمی گیرند و همین امر مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد. معمولا آن دسته از افرادی که دچار خستگی مزمن هستند از کمبود b12 رنج می برند.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کمبود این ویتامین سبب بروز چه علایمی در بدن می شود؟!

البته قبل از پرداختن به این موضوع ذکر این نکته بسیار مهم است، این علایمی که در ادامه ذکر می شوند می توانند به دلیل فقدان و کمبود ویتامین b12 در بدن رخ دهند اما الزاما نمی توانند نشانه کمبود آن در بدن باشند.

برای اطمینان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و یک آزمایش خون بدهید تا میزان ویتامینهای موجود در بدن شما سنجیده شود.

سپس پزشک تصمیم می گیرد بدن شما در چه مواردی کمبود دارد و استفاده از مکمل ها راه حلی بسیار مناسب برای جبران کمبودهای بدن است.


کمبود ویتامین b12 و عدم هوشیاری!
یکی از بارزترین علایم کمبود ویتامین b12 خستگی دایم است. اگر 8 ساعت در روز می خوابید، اما هنوز احساس خستگی می کنید ممکن است بدن شما از کمبود این ویتامین رنج می برد.

بدن انسان به ویتامین b12 نیاز دارد تا گلبول قرمز تولید کند. هر چقدر تعداد سلوهای قرمزی که تولید می شود بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری در بدن جریان پیدا می کند.

اگر اکسیژن کمی به بدن برسد بدن نمی تواند به فعالیتهای خود ادامه دهد و دایما احساس خستگی می کند. همین امر بر سلامتی و کارکرد ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارد.

اگر جز آن دسته از افراد هستید که دایما احساس خستگی و میل به خواب دارید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با آزمایشات مربوط مشکل شما را بررسی کند.

هرگز این حالت را در خود نادیده نگیرید.


با کمبود ویتامین b12 ، ماهیچه ها ضعیف می شوند!
همانطور که در مورد قبلی بدان اشاره کردیم کمبود این ویتامین در بدن به تمامی ارگان های بدن آسیب وارد می کند و کارکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای اینکه ماهیچه های قوی باشند به اکسیژن نیاز دارند. سلولهای قرمز خون که اکسیژن را به بدن می رسانند به ویتامین B12 وابسته هستند.

در اثر کمبود اکسیژن سلولهای قرمز خون وظایف خود را به خوبی در بدن ایفا نمی کنند و در نتیجه عضلات و ماهیچه ها ضعیف می شوند.

ضعف عضلانی مشکلات زیادی را برای سلامتی به بار می آورد و فرد در انجام کارهای روزمره با مشکلات زیادی رو در رو می شود. همچنین ضعف عضلات سبب می شود بدن در برابر ابتلا به بیماری تحلیل عضلانی قرار گیرد.

در نمونه های حاد این بیماری فرد توانایی خود را برای راه رفتن از دست می دهند و ماهیچه های او دیگر توان انجام کارهای ساده را ندارند.

اگر در عضلات خود احساس ضعف می کنید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید.


با کمبود ویتامین b12، از مشکلات بینایی رنج می برید!
کمبود ویتامین b12 به عصب بینایی آسیب وارد می کند. همچنین می تواند رگهای خونی چشم را مسدود کند و یا دچار دوبینی، تاری دید و یا از دست رفتن بینایی شوید.

همین امر سبب بروز مشکلات زیادی در زندگی روزمره می شود و اعصاب و خلقیات را تحت تاثیر قرار می دهد. فردی که تاری دید دارد به راحتی نمی تواند رانندگی کند و یا اگر با کامپیوتر کار می کند با مشکلات زیادی رو به رو می شود.

اگر احساس ضعف در بینایی خود می کنید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون سطوح این ویتامین را بسنجید.


با کمبود ویتامین b12 ، پوست رنگ پریده می شود!
اگر دیدید که پوست شما به زردی رفته است ممکن است نشانه این باشد که از کمبود ویتامین b12 رنج می برید. زیرا کمبود این ویتامین سبب شکسته شدن سلولهای قرمز خون می شود در نتیجه بیلی روبین خون آزاد می شود.

آزادسازی بیلی روبین در خون سبب می شود که رنگ پوست شما زرد شود. البته به این نکته توجه داشته باشید همیشه زردی پوست به دلیل کمبود این ویتامین در بدن رخ نمی دهد و ممکن است شما در معرض ابتلا به بیماری یرقان قرار گرفته باشید.

به همین دلیل با بروز زردی غیرعادی بر روی پوست بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و با آزمایش خون و دیگر آزمایشهای لازم سطوح ویتامینی بدن خود را اندازه گیری کنید.

ذکر این نکته در اینجا حایز اهمیت است که با بروز علایم زردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و نباید هرگز این موضوع را پشت گوش بیاندازید.
همچنبن بخوانید:

هرآنچه لازم است از ضد آفتاب بدانیم+ 6 باور غلط درباره ضد آفتاب
بیماری هایی که خود را با خارش بدن نشان می دهند کدامند؟
همه چیز در مورد آستیگمات چشم

با کمبود ویتامین b12 ، زبان صاف و قرمز می شود !
توده های بسیاری کوچکی که بر روی زبان وجود دارند پرزهای چشایی نامیده می شوند. افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند، این پرزهای چشایی را از دست می دهند .

همین امر سبب می شود که این افراد دیگر نتوانند مزه غذاها را احساس کنند و دایما احساس می کنند غذاها بی مزه هستند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که این افراد در پشت زبانشان احساس درد می کنند. این افراد معمولا نمی توانند انواع طعم را تشخیص دهند.

اگر نمی توانید طعم غذا را تشخیص دهید و تمامی خوراکی ها برای شما بدون مزه هستند بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کاملی انجام دهید.

با سنجیدن میزان این ویتامین در خون خود می توانید از فقدان یا عدم فقدان این ویتامین در بدن اطمینان حاصل کنید. در صورت کمبود و با صلاحدید پزشک متخصص مصرف مکمل های ویتامینی را آغاز کنید.

منبع: darookhaneonline
123456789
last