عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟

دوشنبه 10 شهريور 1399
13:21
salamat

ویتامین b12 در ساخت گلبولهای قرمز خون و DNA نقش اساسی دارد.تامین این ویتامین برای بدن بسیار ضروری است. به همین روی توجه به رژیم غذایی سالم اهمیت بسیار زیادی در سلامت فرد بازی می کند. در صورتی که فقدان این ویتامین جدی گرفته نشود مشکلات زیاد را برای فرد به وجود می آورد.در برخی موارد فقر این ویتامین در بدن منجر به مرگ میشود.

متاسفانه، برخی از افراد تامین ویتامین b12 را جدی نمی گیرند و همین امر مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد. معمولا آن دسته از افرادی که دچار خستگی مزمن هستند از کمبود b12 رنج می برند.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کمبود این ویتامین سبب بروز چه علایمی در بدن می شود؟!

البته قبل از پرداختن به این موضوع ذکر این نکته بسیار مهم است، این علایمی که در ادامه ذکر می شوند می توانند به دلیل فقدان و کمبود ویتامین b12 در بدن رخ دهند اما الزاما نمی توانند نشانه کمبود آن در بدن باشند.

برای اطمینان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و یک آزمایش خون بدهید تا میزان ویتامینهای موجود در بدن شما سنجیده شود.

سپس پزشک تصمیم می گیرد بدن شما در چه مواردی کمبود دارد و استفاده از مکمل ها راه حلی بسیار مناسب برای جبران کمبودهای بدن است.


کمبود ویتامین b12 و عدم هوشیاری!
یکی از بارزترین علایم کمبود ویتامین b12 خستگی دایم است. اگر 8 ساعت در روز می خوابید، اما هنوز احساس خستگی می کنید ممکن است بدن شما از کمبود این ویتامین رنج می برد.

بدن انسان به ویتامین b12 نیاز دارد تا گلبول قرمز تولید کند. هر چقدر تعداد سلوهای قرمزی که تولید می شود بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری در بدن جریان پیدا می کند.

اگر اکسیژن کمی به بدن برسد بدن نمی تواند به فعالیتهای خود ادامه دهد و دایما احساس خستگی می کند. همین امر بر سلامتی و کارکرد ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارد.

اگر جز آن دسته از افراد هستید که دایما احساس خستگی و میل به خواب دارید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با آزمایشات مربوط مشکل شما را بررسی کند.

هرگز این حالت را در خود نادیده نگیرید.


با کمبود ویتامین b12 ، ماهیچه ها ضعیف می شوند!
همانطور که در مورد قبلی بدان اشاره کردیم کمبود این ویتامین در بدن به تمامی ارگان های بدن آسیب وارد می کند و کارکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای اینکه ماهیچه های قوی باشند به اکسیژن نیاز دارند. سلولهای قرمز خون که اکسیژن را به بدن می رسانند به ویتامین B12 وابسته هستند.

در اثر کمبود اکسیژن سلولهای قرمز خون وظایف خود را به خوبی در بدن ایفا نمی کنند و در نتیجه عضلات و ماهیچه ها ضعیف می شوند.

ضعف عضلانی مشکلات زیادی را برای سلامتی به بار می آورد و فرد در انجام کارهای روزمره با مشکلات زیادی رو در رو می شود. همچنین ضعف عضلات سبب می شود بدن در برابر ابتلا به بیماری تحلیل عضلانی قرار گیرد.

در نمونه های حاد این بیماری فرد توانایی خود را برای راه رفتن از دست می دهند و ماهیچه های او دیگر توان انجام کارهای ساده را ندارند.

اگر در عضلات خود احساس ضعف می کنید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید.


با کمبود ویتامین b12، از مشکلات بینایی رنج می برید!
کمبود ویتامین b12 به عصب بینایی آسیب وارد می کند. همچنین می تواند رگهای خونی چشم را مسدود کند و یا دچار دوبینی، تاری دید و یا از دست رفتن بینایی شوید.

همین امر سبب بروز مشکلات زیادی در زندگی روزمره می شود و اعصاب و خلقیات را تحت تاثیر قرار می دهد. فردی که تاری دید دارد به راحتی نمی تواند رانندگی کند و یا اگر با کامپیوتر کار می کند با مشکلات زیادی رو به رو می شود.

اگر احساس ضعف در بینایی خود می کنید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون سطوح این ویتامین را بسنجید.


با کمبود ویتامین b12 ، پوست رنگ پریده می شود!
اگر دیدید که پوست شما به زردی رفته است ممکن است نشانه این باشد که از کمبود ویتامین b12 رنج می برید. زیرا کمبود این ویتامین سبب شکسته شدن سلولهای قرمز خون می شود در نتیجه بیلی روبین خون آزاد می شود.

آزادسازی بیلی روبین در خون سبب می شود که رنگ پوست شما زرد شود. البته به این نکته توجه داشته باشید همیشه زردی پوست به دلیل کمبود این ویتامین در بدن رخ نمی دهد و ممکن است شما در معرض ابتلا به بیماری یرقان قرار گرفته باشید.

به همین دلیل با بروز زردی غیرعادی بر روی پوست بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و با آزمایش خون و دیگر آزمایشهای لازم سطوح ویتامینی بدن خود را اندازه گیری کنید.

ذکر این نکته در اینجا حایز اهمیت است که با بروز علایم زردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و نباید هرگز این موضوع را پشت گوش بیاندازید.
با کمبود ویتامین b12 ، زبان صاف و قرمز می شود !
توده های بسیاری کوچکی که بر روی زبان وجود دارند پرزهای چشایی نامیده می شوند. افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند، این پرزهای چشایی را از دست می دهند .

همین امر سبب می شود که این افراد دیگر نتوانند مزه غذاها را احساس کنند و دایما احساس می کنند غذاها بی مزه هستند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که این افراد در پشت زبانشان احساس درد می کنند. این افراد معمولا نمی توانند انواع طعم را تشخیص دهند.

اگر نمی توانید طعم غذا را تشخیص دهید و تمامی خوراکی ها برای شما بدون مزه هستند بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کاملی انجام دهید.

با سنجیدن میزان این ویتامین در خون خود می توانید از فقدان یا عدم فقدان این ویتامین در بدن اطمینان حاصل کنید. در صورت کمبود و با صلاحدید پزشک متخصص مصرف مکمل های ویتامینی را آغاز کنید.


[ بازدید : 166 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به (جهان سلامت) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]